maandag 29 juli 2013

Drukte

"Kan jij morgen even op gesprek? Er is een opdrachtgever die met zijn handen omhoog zit!" En natuurlijk zei ik ja. Met het gevolg dat ik nu twee werkplekken heb. Zo'n vijftig kilometer bij elkaar vandaan. Gelukkig hoef ik per dag maar eentje te bezoeken, maar ach, dat zou ook wel weer bij me passen. Vaak is het zo in mijn leven dat het alles of niets is. En nu heb ik dus even alles! En ik geniet! Ik vind het een heerlijk gevoel om nodig te zijn. Ik vind het heerlijk om nieuwe uitdagingen tegen te komen. Ik ben zo enthousiast! Het zijn beide leuke opdrachtgevers. Voor mij betekent dit lekker veel regelmaat. Ik stap op tijd uit mijn bed, mijn dagen zijn gevuld en ik probeer zo min mogelijk te nachtbraken. Regelmaat! Mijn lichaam vindt het heerlijk, mijn geest stompt er op af. Iemand die mij enthousiast ziet zal me al snel omschrijven als een springertje. Ja, zelfs met mijn gewicht. En daardoor heb ik mijn gewicht zelf niet in de gaten. Het zit me niet altijd in de weg. Niet altijd...
Vanavond liep ik samen met Eega door onze woonplaats, het is heerlijk weer dus we proberen er zoveel mogelijk van te genieten. Ik zie een stel lopen met een klein meisje. Het meisje maakt een opmerking in het Duits over mijn gewicht. En moeder moet ontzettend lachen. Zelf zag ze er uit zoals Duitse vrouwen er uit kunnen zien+ een beetje onflatteus met ouderwetse kleding. Het kleine meisje van een jaar of drie heeft wel drie keer gezegd dat ik "Sehr Dieck" ben. En moeders maar giechelen. Ik heb haar aangekeken, maar eigenlijk wist ik niet goed wat te doen. Natuurlijk heeft het kind gelijk, ik ben ook dik. Aan die eerlijkheid zal ik niets aan af doen. Ik was meer verbaasd over de reactie van haar moeder. En ik bedenk me dat zo pesten begint, onbewust. Want zo leert het meisje dat ik eigenlijk niet normaal ben, dat er om mij gelachen kan worden. Omdat ouders ook niet met de eerlijkheid van hun eigen kinderen om kunnen gaan. Ik had het waarschijnlijk meer gewaardeerd als de moeder had gezegd dat het meisje gelijk had, en dat je allerlei mensen in allerlei maten hebt. En dat je ook flatteuze en nietszeggende figuren hebt. Dat de wereld gewoon een heerlijke mengelmoes is van vele mensen. En dat het geen donder uitmaakt hoe je er uit ziet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten