dinsdag 15 maart 2016

Lieve mam (11)

Wat heb ik je vandaag gemist. Ik ben vandaag namelijk voor het eerst weer aan het werk geweest. En het viel me best zwaar. Meestal belde jij dan even als ik na ziekte weer aan het werk ging. Gewoon om te horen of ik niet te snel aan het werk was gegaan. Vandaag moest ik het zonder jouw belletje doen. Ik kan zelfs je telefoonnummers verwijderen. Ze zijn niet meer van jou! Dat voelt gek, heel gek. Langzaam maar zeker begint er voor mij een ander normaal te ontstaan, eentje die veel stiller is. Eentje waarbij wij op een andere manier met elkaar moeten  communiceren,  want ik weet dat je nog steeds bij me bent. Ook nu laten we elkaar niet zomaar los! En dat vind ik fijn want je bent me enorm dierbaar. En als ik mijn ruimte nodig ben zal ik er nu om vragen. Dat kon ik nooit omdat ik wist dat jij me zo nodig was en ik wilde je niet in de steek laten. Anderen deden jou daar genoeg pijn med,  ik kon het je niet aan doen.  Misschien ben ik voor mezelf te lang door gegaan, mezelf iets te lang weggecijferd. Vooral toen pa het geestelijk steeds vaker af liet weten werd ik jouw kompas want je anker liet het afweten. Ik heb het met liefde gedaan!
Er gaat nog niet een dag voorbij zonder tranen. Dikke tranen. Die echt van mijn wangen rollen! Soms hoor ik je in gedachten zeggen: jij ook altijd met je tranen. Ik liet ze gaan, kon ze niet stoppen en dat is nu ook zo. Zo'n eerste werkdag is zwaar, ik ben nu dan ook doodop. Maar ik ben op mijn weg terug om weer op krachten te komen! Stapje voor stapje. En goed luisteren naar mezelf en mijn eigen lichaam.
Lieve mam, morgen mag ik weer wens naar de tandarts want ik ben weer een stuk kies kwijt. Gelukkig heb ik collega's die dat ook hebben, het ligt dus niet helemaal aan mij. Ik heb de tandarts gemaild met het nieuws van het overlijden van jou en pa. En zo wordt de wereld zonder jou steeds een stukje groter. Steeds meer mensen weten dat jij er niet meer bent. En je moest eens weten wat voor indruk je bij iedereen hebt achter gelaten. Er waren meer mensen dol op je dan jij dacht. Ik ben erg trots op je!
Dag lieve mam, geef je pa een dikke kus van me! Ook hem mis ik enorm!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten