vrijdag 1 januari 2016

Lieve mam (5)

Lieve mam

Gelukkig nieuwjaar!! Mag ik dat zo zeggen?? Vieren ze trouwens ook oud en nieuw aan de Overkant? Zal je blij mee zijn, en ja, dat bedoel ik een beetje cynisch. Ik weet nog goed hoe jij hier eigenlijk een hekel aan oud en nieuw had. Een grote huichelarij. Mensen die ene dag altijd een gelukkig nieuwjaar wensen terwijl ze de rest van het jaar je het leven zuur maakten.
Het was een vreemd gevoel dat ik vandaag niet bij je langs hoefde. Ook dat mijn telefoon niet trilde met een berichtje van jou. Toen jij hier net kwam stelde ik het mezelf zo leuk voor. Je woonde nu in de buurt, dus ik kon dan na twaalven nog even bij je langs komen! Gewoon om je te verrassen. En nu, nu zit ik deze brief aan jou te tikken.
Wij hebben vandaag het (verplichte) bezoekje aan schoonmoeder weer gedaan. En ze waren er allemaal verder. Ze proberen allemaal heel goed op me te passen, maar zien ook dat ik me vrij goed staande hou. De nuchterheid die we altijd bij R's vader hebben gezegd, straal ik nu uit. Ik kan wel in mijn verdriet blijven hangen maar daar kom jij niet mee terug. Ik krijg je nergens mee terug!
Afgelopen week ben ik ook aan het werk gegaan. Echter, het was wat te vroeg. Ik voelde het aan mijn lichaam en in mijn dromen heb je me op het hart gedrukt om goed op mezelf te passen. Ik ga naar je luisteren mam!
Na het bezoek zijn we nog even bij schoonbroer geweest. Schoonbroerin wilde de baard van R. wel even trimmen en dat laten we ons tegenwoordig geen twee keer zeggen. Ook ik ben even geknipt, zodat de slagen weer goed in mijn haar vallen. Daarna hebben we een paar spelletjes Rummikub gedaan, heel gezellig. R. en ik kwamen echt met een goed gevoel thuis. Ze beginnen steeds meer als een familie voor mij te voelen! En ik weet dat jij dat een fijn gevoel zou vinden!!
Morgen gaan we in je huisje bezig. Je kleding en zo zullen we eerst op zolder neer zetten. Je schoenen ga ik passen zodat ik ze kan verslijten. De andere spullen zullen ook langzaam een weg vinden. Het witgoed zullen we op marktplaats verkopen. Ik mag het niet zo maar weggeven van J. en A.! Ik hoor het A. nog zeggen: Je mem had er foar kromlein! We doen het morgen eerst zonder hen. Gewoon met zijn tweetjes. In ons eigen tempo.
En mam, het kentekenbewijs van je auto kan ik niet vinden! Is dat een teken?? Ik weet dat je die altijd een vast plek hebt gegeven maar ik weet het niet meer!! Schoonbroer wil de auto wel voor ons verkopen, hij kan er een mooie prijs voor krijgen. Ik heb er een beetje moeite mee. De auto was jouw vrijheid en ook je trots! Maar als ik hem nu hier zelf hou, wordt het net zoiets als ons Fordje! Die kwijnde ook langzaam weg. Ach, ik heb waarschijnlijk nog wel even. Eerst nog maar even achter dat kentekenbewijs aan!!
Lieve mam, je kan waarschijnlijk aan mijn gejeuzel nu merken dat ik moe ben, maar dat ik stiekem niet wil gaan. Nog even vasthouden aan het gevoel dat je bij me bent. Doordat het nu oud en nieuw was kan ik zeggen dat ik vorig jaar afscheid van je moest nemen, maar dit betekent wel dat ik dit jaar alles zonder je ga doen. Dat zal af en toe heel raar zijn.
Lieve mam, ik heb tegen mezelf gezegd tijdens de jaarwisseling: "dat de dromen die in 2015 dood gingen een basis mogen zijn voor de nieuwe dromen in 2016." Ik hoop dat ik het waar ga maken!!

X

Geen opmerkingen:

Een reactie posten