dinsdag 11 februari 2014

Zwanger

Nee, nee, ik ben niet zwanger en ik zal het ook niet worden. Het is niet mijn levensdoel en ik denk dat het ook nooit mijn levensdoel zal worden. Maar één van mijn lieve vriendinnen is wel zwanger, hartstikke! En ik vind het zo leuk voor haar! Ja, voor haar! Ik heb er zelf toch vrij veel moeite mee gehad. Ik voelde een band met haar. Zij en haar lief hebben een heel proces van vijf jaar achter de rug en de diagnose was dat er hoogstwaarschijnlijk geen kindje zou komen. Ik heb tijdens het plaatsen van mijn eerste spiraal te horen gekregen dat ik verklevingen en cystes op mijn eierstokken heb en dat ik hoogstwaarschijnlijk geen kindjes kan krijgen. Bam, zo recht in mijn gezicht terwijl ik nog duizelig was van de pijn van het plaatsen van de spiraal. Pas later drong echt door wat er tegen me gezegd was, en ben ik goed over dingen gaan nadenken. Ik wilde niet een traject in om te kijken of ik wel of niet een kindje kan krijgen. Ik had nog niet eens een serieuze relatie! Ik was al jaren met de pil gestopt, en het was met een scharrel op de bank uit de hand gelopen. Condooms natuurlijk niet bij de hand, en dus na het weekend gelijk de morning-after gescoord! Dat wilde ik nooit weer, dus kijken naar de andere mogelijkheden. Een ouderwets spiraal werd het! En het is me prima bevallen! Alleen die opmerking bleef me achterhalen.
Kinderen staan niet hoog op mijn prioriteitenlijstje! Ik zie mezelf niet als moeder, en van een baby word ik niet warm of koud. En er zijn vrouwen die dat niet kunnen begrijpen, die dat niet willen begrijpen. Ik dacht in mijn vriendin een bondgenoot te hebben gevonden. Samen met haar de vrijheid te hebben. O, ik snapte haar verdriet volkomen toen ze me samen met haar man vertelde over hun proces. Ik heb daar zelf ook verdriet om gehad. En samen weten we dat kinderen niet iets is wat je bestelt, het zijn echte cadeautjes. En zij heeft zo'n cadeautje gekregen en ik blijf met lege handen. Eigen keuze, dat besef ik me terdege, maar het raakt me wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten