maandag 17 februari 2014

Moeders

Wat is dat toch met moeders? Als je een beetje lekker in je vel zit, als je een beetje zelfvertrouwen hebt opgebouwd, dan weten zij dat met één lullige opmerking gewoon weer af te pakken! Waarom trek je je de opmerkingen van je moeder dubbel aan? Er is veel op internet te vinden over de relatie moeder-dochter, en het stelt me ook wel gerust dat ik niet alleen ben, maar ik voel toch een tegenstrijdigheid. Natuurlijk willen moeders het beste voor hun dochters, is het allerbeste soms niet eens goed genoeg. Maar alleen als die dochter het niet beter krijgt dan zij! Want o wee als dochterlief het net even iets beter voor elkaar heeft, dan zijn de rapen gaar!
In tien minuten tijd heb ik gisteren te horen gekregen dat zij mijn profielfoto op de sociale media niet mooi vindt, ze vindt hem afschuwelijk! De foto die in korte tijd veel positieve reacties opleverde, vindt zij niet mooi! En dat zegt ze niet één keer, nee natuurlijk zegt ze dat meerdere keren achterelkaar en haalt ze mijn vader erbij. Ze moet natuurlijk wel gelijk hebben! Ik vind mezelf daar een mooie open uitstraling hebben, met een goede twinkel in de ogen, ik vind dat ik mezelf ben op die foto. Ik heb deze foto omgezet naar zwartwit, want ik zit zelf in zo'n periode dat ik profielfoto's in het zwartwit net even iets mooier vind. Ik vind de foto mooi en zal deze dan ook bij mijn sollicitatie-activiteiten gaan gebruiken. Maar niet als het aan mijn moeder ligt dus! Voor jaren terug heb ik een tekening op internet gevonden, van een volle vrouw in lingerie met wijn en chocolade om haar heen. Een heerlijke tekening van een vrouw die helemaal in haar element is met haar eigen lichaam en vormen. Zo voelde ik me toen ook en daarom had ik die tekening als profielfoto. Mijn moeder gebood (!) me op een bepaald moment zelfs om de foto te verwijderen! Want zij kreeg er commentaar op! Natuurlijk heb ik de tekening een poos laten staan, zoals ik nu ook met mijn foto ga doen, maar toch is er een zaadje gepland! De twijfel is gezaaid! De onzekerheid begint langzaam te knagen. Hoe kan het dat met moeders altijd weer lukt om een stevig huis zachtjes in de fundering te laten trillen??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten