donderdag 9 mei 2013

Zelf-gesprek

De hele dag ben je in gesprek volgens Dr. Phil, maar het meeste toch met jezelf. Ik kan dat enorm beamen, ik ben altijd met mezelf in gesprek, ik ben een echte babbelkous. Maar mijn gesprekken met mezelf zijn niet altijd leuk. Meestal leg ik de lat erg hoog, en ben ik dus ook de eerste die mezelf er goed van langs geeft als ik het weer niet haal. Zelfs Eega weet niet dat ik meerdere malen op een dag met mezelf de competitie aanga. Dit is erg vermoeiend, en soms ook frustrerend. Ik hoef niet verder te lezen in het boek om te weten dat deze negatieve gesprekken een laag eigenwaarde en weinig zelfvertrouwen opleveren. En die dingen helpen al helemaal niet wanneer je wat kilo's kwijt wil! Dus overboord met die gedachten!! Sinds ik mijn koolhydraten beperk en meer beweeg, heb ik ook wat minder negatieve gedachten. Op het moment dat je op een bank gaat hangen, kost het energie om positief te denken, maar zodra je in beweging komt gaat het eigenlijk een stuk gemakkelijker. Geloof me maar, ik spreek uit ervaring!
Om mijn gesprek met mezelf een beetje onder ogen te kunnen komen heb ik een brief aan mezelf geschreven. Deze heb ik eerst op papier gezet, ik tik het nu graag voor jullie over!

Lieverd,

Al jaren heb jij te kampen met je overgewicht. Je hebt echter als geen ander weten te voerleven met dit gewicht. Gepest, afgewezen en genegeerd. De bijbehorende gevoelens hebben gezorgd dat jij een muur om je heen bouwde. Wat is gemakkelijker; afgewezen worden omdat je te dik bent of omdat je niet aardig gevonden wordt. 
Hierin heb jij je weg gevonden en dit leren accepteren, jij bent daardoor een krachtige vrouw geworden. Maar door de onzekerheid maakt dit dat jij je af en toe een buitenstaander voelt en hierdoor maak je zelfs dingen niet af, of durf je je kansen niet te grijpen. 
Je hebt een grote zelfkennis, vooral wat betreft de dingen die je niet kan of de eigenschappen die je niet bezit. Je durft jezelf af en toe een grote spiegel voor te houden en dus jezelf onder ogen te zien. Het wordt echter nu tijd dat jij eens meer naar je eigen goede kanten gaat zien, want die heb je in overvloed! Wees trots op wie je bent, je mag er zijn!! 

Liefs, jezelf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten