dinsdag 19 maart 2013

Doel

Wat is je doel? vraagt Fysio. Ik kijk hem aan of ik water zie branden. Mijn doel... Ik kan geen concreet doel aangeven. Gisteren las ik in het boek van Dr. Phil ook al dat ik een doel moet stellen. Lastig, want ik heb gauw de neiging om de lat voor mezelf veel te hoog te leggen. Of misschien nu juist te laag. Ik wil meer longinhoud en meer conditie. Ik wil weer een stukje gezonder zijn dan dat ik nu ben. Maar dat is niet concreet genoeg. Trouwens, nu kan ik veel tijd aan mijn gezondheid besteden, ik heb momenteel geen baan die veel tijd in beslag neemt. Dat kan gaan veranderen, en snel ook. Het kan ook nog een tijdje duren, ik heb werkelijk geen idee. Stel dat ik snel weer een baan heb, de banen waarop ik nu gesolliciteerd heb zijn voor 36 uur en anderhalf uur rijden van huis. Heb ik dan nog wel de puf om te gaan wandelen? Of zet ik nu al een joker in om het als excuus te gebruiken? Doelen kan je bijstellen, dat weet ik. Ik ben echter vaak van slag als een doel naar beneden wordt vastgesteld, ik heb dan een gevoel van falen. Verstandelijk weet ik dat het niet zo is, mijn hart zegt bij elke slag dat ik gefaald heb. Wat kan een mens al veel apen en beren op de weg zien voordat ie überhaupt de weg opgedraaid is.
Vraag me echter naar welke beloning ik wil als ik onder de honderd kilo zit en ik heb gelijk mijn antwoord klaar! Onder de honderd kilo, dat heb ik voor het laatst als tiener meegemaakt volgens mij. Mijn beloning zal dus ook iets zijn wat ik nog nooit heb kunnen doen! Want dat moet gewoon, jezelf belonen met iets wat je nu niet kan. Als ik onder de honderd kilo zit, ga ik een bungee-jump maken! Door mijn gewicht heb ik dat nooit gekund, het lijkt me geweldig!
Zover is het nog lang niet, ik heb nog een lange weg te gaan. Morgenavond begin ik met mijn fitness. Fysio heeft al gezegd dat het conditietraining wordt, want van krachttraining krijg ik behoefte aan koolhydraten. Top dat er zo mee gedacht wordt. Ik hoop dat ik me morgen niet al te veel hoef te schamen over mijn conditie! Ik denk dat ik deze stap eens ga belonen met nieuwe sportschoenen om morgen eens goed te beginnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten