maandag 3 december 2012

Voorbeelddagmenu

Dieet.. Dat woord heeft een nare klank. Of zou dat meer aan de betekenis van het woord liggen? Als je het de mensen vraagt vindt bijna niemand het leuk om op dieet te gaan. Als je op dieet bent, dan mankeer je wat. Of je bent te dik, of je hebt een allergie of er is een andere reden waarom je een bepaalde stof niet mag hebben. Voedingsdeskundige, daar kan ik veel meer mee. Dan heb je verstand van voeding. En dat heb ik niet. Het enige wat ik van voeding weet is wat ik lekker vind of niet. En o ja, de schijf van vijf heb ik vroeger ook nog geleerd. Maar om ze nu gelijk op te noemen, sorry, dat lukt me even niet. Mijn Rots is voedingsdeskundige en dat vind ik een veel mooier woord. Ze noemt zich wel diƫtiste hoor, maar voor haar zal het wel een andere betekenis hebben dan voor mij. Bij mij gaan alarmbellen rinkelen en zie ik in grote neonletters RANTSOEN staan. En als ik geen rantsoen heb, kan ik niet overleven!! Maar toch, dieet.. Klinkt echt niet als een woord wat ik vol ga houden. Ik heb ook al zoveel geprobeerd, al vanaf mijn jeugd. In zaaltjes met tientallen andere vrouwen, die met je mee juichen als je weer een kilo bent afgevallen. Of juist jaloerse blikken sturen als blijkt dat jij wel 3 kilo kwijt bent en dus de topper van de week bent. Of je een schouderklopje geven met de woorden "komt wel goed" en eigenlijk naar de buurvrouw fluisteren dat ze blij zijn dat zij dit keer niet zijn aan gekomen. En vooral dat "Komt wel goed" is het ergst. Alsof je gewoon op de bank kan zitten wachten of het goed komt. Ja, je moet maar even geduld hebben en dan komt het vanzelf goed. Meestal komt het niet vanzelf goed, meestal moet je zelf hard knokken om het goed te krijgen. Van het woord dieet naar "het komt wel goed". Nee, ik wil niet meer afwachten, ik wil het goed maken! Want als ik ga afwachten dan verander ik wel langzaam in een American Fat Lady. O nee! Ondanks mijn gewicht ben ik altijd wel heel lening en soepel geweest. Ik legde mijn benen zo in mijn nek, en ook het bruggetje was geen probleem. Zwemmen is goed voor je, en vooral goed voor de soepelheid van je lichaam. Maar ik merk dat ik stijver en strammer word. En daar ga ik nu dus hard aan werken! Niet met een dieet maar met een nieuw eetpatroon! Tjakka! Ik heb een nieuw eetpatroon. Vandaag ontvangen van mijn Rots. De schat is op zondag voor me aan de slag gegaan!

Mijn Rots is heel mild voor me geweest. Het belangrijkste is dat ik mijn bloedsuiker stabiliseer. Dus geen suiker. En ook fruit komt niet vaak in het lijstje voor. Het schijnt dat daar ook nog de nodige natuurlijke suikers in zitten. Koffie en thee drink ik gelukkig al zonder suiker en ook light frisdrank ben ik gewend. Ik vind light zelfs lekkerder dan de reguliere frisdranken. En om het voor sommige mensen nog erger te maken, ik ben dol op Pepsi Max! 
Als ik mijn voorbeelddagmenu zo bekijk, is het helemaal niet een raar lijstje. Echt niet. En als ik alles wat ik mag hebben uit ga stallen op de tafel zal ik van de hoeveelheid schrikken. Want 10 glazen vocht op een dag is veel hoor! Vergis je niet! Ik mis echter nu al mijn zoetigheid! En ik moet ontbijten! Dat is ook lastig voor me. Meestal moet ik 's morgens eerst goed wakker worden om wat te kunnen eten. Maar ik stap uit bed, kleed me aan en zit in een tijdsbestek van drie kwartier in de auto. Als ontbijt heb ik dan een plakje ontbijtkoek met een kop koffie gehad. Zo ga ik momenteel naar mijn werk. Een broodtrommel vol lekkere broodjes, wel mager beleg, waar ik elk uur een boterhammetje uit mag pakken. Ik kan alles wel om 7 uur naar binnen werken, maar dan weet ik zeker dat ik om 10 uur trek krijg en dan is een cracker met een mager belegje niet voldoen!! Mijn motor moet constant brandstof hebben. Thuis heb ik er minder last van. Meestal ben ik al een tijd wakker en dan zet ik alles op tafel. Een broodmaaltijd zeg maar. Maar dat is geen ontbijt meer te noemen en ook geen brunch, en als ik eerlijk ben is het ook voor een lunch laat. Hier is dus echt een omschakeling nodig! Hier zie ik ook erg tegenop. Men lijdt dikwijls het meest door het lijden dat men vreest, laten we hopen dat het ook hier het geval is.. Ach.. Het komt wel goed! 

2 opmerkingen:

  1. Komt wel goed schatje hihihi.
    Wat leuk geschreven!
    En heel positief joh! Hou dat zo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Net op het moment dat ik begin te twijfelen over dit blog, krijg ik zo'n berichtje! Doet me goed!

      Verwijderen