vrijdag 30 november 2012

Beweging

Ja, ik moet bewegen. En dat wil ik ook best wel. Nu heb ik even de puf er niet voor maar ik zwem gemiddeld twee keer in de week. Heerlijk! En ja, er zijn badpakken in mijn maat. De eerste keer dat ik weer naar het zwembad ging, vond ik het best eng. Natuurlijk weet ik hoe de mensen naar me kijken, hoe er achter mijn rug om gesproken en gelachen wordt, maar ach. Als ik niet sport of beweeg, is het eerste advies wat ik krijg dat ik ook maar eens wat aan beweging moet gaan doen. En als ik wel sport of beweeg schijn ik me te moeten schamen voor mijn lichaam of zo! Dan word ik liever uitgelachen omdat ik wel aan beweging doe!
Ja, ik ben groot. Een American Fat Lady ben ik niet. Tenminste niet in mijn ogen. Maar soms als ik foto's zie, dan weet ik dat ik al aardig in de buurt kom. De honderd kilo ben ik met tientallen al reeds gepasseerd. En ik hoor mensen nu vragen: 'Hoe heb je het zo ver kunnen laten komen?' En dan moet ik altijd denken aan een grootouder die altijd gezegd heeft dat als hij continent zou worden, dat ie dan niet meer zou willen leven. En de beste man had in zijn laatste dagen dag en nacht een luier om. Je verzet je hek. Eerst denk je dat het niet zo ver komt. Dat als je honderd kilo zal zijn, dat je dan het overtollige wel zo kwijt bent. En dan ben je er over. De eerste keer is een schok. Maar ach, het went. 
Ik vond het de afgelopen jaren veel belangrijker om met mezelf vriendjes te worden dan het gevecht tegen de kilo's. Zelfacceptatie! Ik ben een Big Beautiful Woman, een mooie volle vrouw. Met veel onzekerheid! En ja, ik vond het belangrijker om daar wat aan te doen, en ik dacht dat het dan met mijn gewicht vanzelf wel weer goed zou komen. Niets is minder waar. 
Vaak heb ik het voor mijn gevoel ook veel te druk om te bewegen. Ja, mijn zwemavond is een vaste avond, daar wijkt veel voor. Alleen bijzondere dingen. En door omstandigheden heb ik deze maand nog niet met mijn kont in het water gelegen. Ja, dit was geen excuus. Toen ik vorig jaar bij de diëtist en fysiotherapeut liep, kreeg ik het advies, nee.. Kreeg ik de opdracht om elke dag een uur te bewegen. Te lopen of te fietsen. En plotseling is er wel iets wat je graag op de televisie wil zien, of blijf je weer te lang achter de computer hangen. Of moet je een vergadering voorbereiden. Dat moet ook veranderen! Want wat is er eigenlijk belangrijker dan mijn gezondheid?

1 opmerking:

  1. Zo waar, en je bent echt niet de enige je weet waarom X

    BeantwoordenVerwijderen